Kódok feladatgyűjtemény
Hraskó András és Szőnyi Tamás munkája
1. Mérlegelés
1.1
Egy cég 10 szériában gyártott egész kg-os
súlyokat. Az első szériában 1, a másodikban 2, a harmadikban 3, ... a
tizedikben 10 kg-os súlyokat terveztek készíteni. Az azonos szériában készült
egyforma súlyokat ugyanabban a ládában tartják, mind a 10 ládára rá van írva,
hogy hanyadik szériában készült. Az egyik széria hibás lett, példányai egyforma
súlyúak, de ez az érték nem egyezik meg az előre adott értékkel.
a) Egy kijelzős mérleg egyszeri
használatával kell megtalálnunk, hogy mennyivel nehezebbek vagy könnyebbek a
hibás súlyok az előírtnál.
b)Ezután határozzuk meg, hogy melyik súly szériája lett hibás!
Most is csak a kijelzős mérleget használhatjuk, és azt is csak még egyszer.
c) Próbáljuk meg általánosítani előző eredményeinket.
Fontos volt-e, hogy épp 10 széria volt?
Lényeges-e, hogy rendre épp 1, 2, 3, ... 10 kg-osak a súlyok az egyes szériákban?
Fogalmazzuk meg általánosan a feladatot, és adjunk választ az a), b) kérdésekre
az általános esetben is!
d) Módosítunk az eredeti feladaton. Tegyük
fel, hogy mindegyik súly megfelelő tömegű (az egyes szériákban rendre 1, 2, ...
10 kg), de előfordulhat, hogy amikor a ládákat a bennük lévő súlyok növekvő
sorrendjében betolták a raktárba egymás mellé, akkor két szomszédos ládát
felcseréltek. Ezután rakták rájuk sorban a szériaszámokat, amelyek így most
növekvő sorrendben vannak, de lehet, hogy az egyik szomszédos párnál nem a
ládában levő súlyok tömegét jelzik.
Hány méréssel lehet megállapítani, hogy történt-e ilyen tévesztés?
1.2
Egy cég 5 szériában gyártott súlyokat. Az
egyes szériákon belül mindegyik súly egyforma tömegű, de nem ismert, hogy
mekkorák. Az éppen távol levő cégvezető meg szeretné tudni, hogy milyen tömegű
súlyokat gyártottak. Ezért egy mérési űrlapot küld egyik alkalmazottjának, majd
annak kell elvégeznie a méréseket, és visszaküldeni az eredményekkel kitöltött
űrlapot.
Legalább hány
mérést kell elvégezni, és mik legyenek ezek a mérések (hogyan töltse ki a
cégvezető az 1., 2., ..., 5. oszlopokat), ha várható, hogy (legfeljebb) egyszer
az alkalmazott hibás értéket ír be a "Mért tömeg" rovatba?
Az űrlap így néz ki:
Hány súly legyen az egyes szériákból a
mérlegen? |
Mért tömeg |
|||||
1. széria |
2. széria |
3. széria |
4. széria |
5. széria |
(kg) |
|
1. mérés |
||||||
2. mérés |
||||||
3. mérés |
||||||
4. mérés |
||||||
5. mérés |
||||||
6. mérés |
||||||
7. mérés |
||||||
8. mérés |
||||||
9. mérés |
||||||
10. mérés |
||||||
11. mérés |
2. Szójátékok
2.1 Írj az üres helyre betűt úgy, hogy értelmes magyar szót kapj! Hány megoldás van az egyes esetekben?
2.2 Oldd meg az előző feladatot angol nyelven értelmes szavakkal is!
2.3 A következő szavakban egy-egy betűt megváltoztathatsz, de értelmes magyar szót kell kapnod. Hány megoldás van az egyes esetekben?
2.4 Keress olyan legfeljebb ötbetűs magyar szót, amelyben az egyik betűt sem lehet úgy megváltoztatni, hogy egy másik értelmes magyar szót kapjunk!
2.5 Keress az előző feladattípusok bármelyikében olyan példát, amelynek az adott szóhosszúság esetén a legtöbb megoldása van!
2.6 Egy négybetűs szóra gondoltam. Alább néhány tippet és a rájuk adott választ láthatod. Csak akkor jelöltem találatot, ha a betű a helyén is volt.
3. Kódolnak a nebulók
3.1
(Dobos Sándor javaslata)
A gyerekek párokat alkotnak. A pároknak az a feladata, hogy kitaláljanak egy kódrendszert,
amellyel 0-tól egy általuk megnevezett n számig bármely egész számot le
tudnak kódolni egymásnak öt pénzérmével az üres tanári asztalon.
Gondolkodás után minden pár bemondja, hogy meddig tud kódolni (n). A legnagyobbat
mondó pár egyik tagja kimegy, a másig bennmarad. A tanár mond a bennmaradónak egy
számot a megadott tartományban, amit az lekódol az asztalon. Ezután a másik
bejön és kitalálja a számot.
3.2 A feladat ugyanaz, mint a 3.1 feladatban azzal a különbséggel, hogy a tanár kilátásba helyezi, hogy esetleg egy pénzdarabot le fog venni az asztalról, mielőtt bejön az a nebuló, akinek ki kell találnia a számot. Most új kódrendszert, és új n korlátot kell megadnia a pároknak.
4. Kódok a gyakorlatban
4.1
(Pálvölgyi Dömötör példája, Bergengóc példatár 2. 237. fel.)
A budapesti telefonszámok hétjegyűek. Sokszor előfordul, hogy valaki két szomszédos számot
felcserél, ezért téves a hívása. Keress minél egyszerűbb eljárást arra, hogy a hétjegyű számok végére
még egy ellenőrző számot téve, a központ számcsere (két szomszédos
felcserélése) esetén jelezni tudja, hogy a szám téves, és ne kapcsoljon!
4.2 Menjünk át a könyvtárba és nézzük meg sok különböző könyv azonosítóját, az úgynevezett ISBN (International Standard Book Number) számot! Próbáljuk meg kideríteni, milyen részekből áll, hogyan épül fel ez az azonosító! (Segítség: a legutolsó jegy egy ellenőrző jegy, segítségével kiszűrhető bármelyik két számjegy felcserélése, illetve bármelyik jegy elírása. A többi jegy három csoportba osztható és a könyv azonosítására szolgál.)
4.3 Gyűjts össze rokonaid, ismerőseid személyi számát (ez nem ugyanaz, mint a személyi igazolvány száma)!
Próbáld meg kitalálni hogyan épül fel ez az azonosító! (Segítség: az utolsó számjegy egy ellenőrző jegy, értéke meghatározható a többi jegyből. Az előtte álló három számjegy egy sorszám.)
4.4
Olyan adatátviteli nyelvet szeretnénk kidolgozni, amely
I.) csak háromféle betűt használ;
II.) minden értelmes szó három betűből áll;
III.) Ha egy értelmes szóból csak egy betűt nem ismerünk (de tudjuk, hogy hanyadikat), akkor
azt már ki tudjuk találni a többi betűjéből.
Legfeljebb hány értelmes szó lehet egy ilyen nyelvben?
4.5 Bizonyítsd be, hogy egy kód pontosan akkor 1-hiba javító, ha bármelyik két kódszó legalább három helyen különbözik egymástól!
4.6 Keress háromféle betű alkalmazásával minél több szóból álló négybetűs 1-hibajavító kódot!
4.7
Összehasonlítunk három kódot! Mindhárom
kód kilenc szóból áll, mindegyik egy hárombetűs ABC-t használ.
k1) A legegyszerűbb: A szavak kétbetűsek, a kilenc
kódszó az összes kétbetűs szó.
k2) Mindent háromszor: A szavak hatbetűsek és úgy
készülnek, hogy a kétbetűs szót háromszor írjuk le egymás után.
k3) A sűrű: A szavak négybetűsek, a 4.6 feladatban
meghatározott 1-hiba javító tökéletes kódot alkotják.
Tegyük fel, hogy egy betű a kommunikáció során 10% eséllyel megváltozik és 90% eséllyel jól
továbbítódik. k2 és k3 esetén a kiolvasott
jelsorozatot mindig a tőle legkevesebb jelben eltérő kódszóra változtatjuk.
Ha ez nem egyértelmű, akkor nem javítunk.
Határozzuk meg a három esetben külön-külön, hogy mi az esélye, hogy egy szót úgy olvasunk
ki, ahogy elküldték!
4.8 Legyen most a betűhiba esélye q, a hibátlan betűé pedig p = 1-q. (A 4.7 feladatban p = 0,9, q = 0,1 volt.) Tekintsük át p minden lehetséges értékét és rakjuk sorrendbe a k1, k2 és k3 kódokat aszerint, hogy melyiknél esélyesebb egy szó helyes kiolvasása!
4.9
Keress kétféle betű alkalmazásával minél
több szóból álló k-betűs 1-hibajavító kódot, k = 1;2;... ;6
esetén! Töltsd ki az alábbi táblázatot!
szavak hossza (k): |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
kódszavak száma: |
4.10
Ha adott egy négyzet alakú Hi
számtáblázat, akkor elkészíthetjük a kétszer akkora oldalhosszúságú
4.11
Bizonyítsd be, hogy egy kód pontosan
akkor
a) k-hiba javító, ha minimális
távolsága legalább 2k+1;
b) k-hiba jelző, ha minimális
távolsága legalább k+1;
c) k-törlés javító, ha k-hiba
jelző!
5. Barkochbák, totók, játékos feladatok
5.1
(Dobos Sándor példája)
Számrontó Rezsőnek két módszere van egy szám elrontására. Vagy egy számjegyet tetszőlegesen
megváltoztat (pld. 5437→5487), vagy két számjegyet kicserél (pld.
5437→3457). Egyszer véletlenül az asztalon hagytam egy cetlit a
másológép négyjegyű belépési számával. Rezső ezt meglátta és rögtön átjavította
1323-ra. Szerencsére észrevettem, és visszajavítottam az eredeti számra. De,
amikor legközelebb lehetősége adódott Rezső megint elrontotta a cetlin lévő
számot, így most 1213 van ráírva. Mi lehet a másológép belépési száma?
5.2
Egy hajó és utasai, összesen 100 fő, Ungabunga
szigetén az emberevők fogságába esett. Tudják, hogy másnap reggel a kannibálok
leültetik őket egymás mögé, és mindegyikük fejére egy-egy piros vagy kék sapkát
húznak. Mindenki csak az összes előtte ülő ember fején lévő sapkát fogja látni,
a sajátját és a mögötte ülőkét nem. A leghátsó embertől kezdve sorban mindenki
hangosan mondhat majd egy színt: pirosat vagy kéket. A végén azt engedik szabadon,
aki saját sapkája színét mondta, aki nem találta el, azt bizony megeszik. A
kannibálok szigorúak, ha bárki mást tesz, minthogy a lehető legegyszerűbben
kimondja a "piros" vagy a "kék" szót, akkor senkinek sem kegyelmeznek.
A foglyoknak még egy esélye van. Most este még összebeszélhetnek. Szeretnék, hogy minél
többen megszabaduljanak. Hány fogoly tud biztosan megmenekülni?
Könnyítés: oldjuk meg előbb a feladatot abban az
esetben, ha tudjuk, hogy összesen pontosan
a2) két;
a10) tíz;
piros sapka van a 100 között!
5.3 Gondoljuk végig az 5.2 feladatot kettő helyett három színnel! Minden rab fején háromféle sapka lehet, és mindenki háromféle színt is mondhat.
5.4 Lépjünk tovább az 5.2-5.2 feladatokkal! Mi a helyzet n szín esetén?
5.5
A térbeli sakktáblán a bástya a tábla
oldaléleivel párhuzamosan tud lépni. Legfeljebb hány bástya helyezhető el a
táblán úgy, hogy semelyik kettő se üsse egymást, ha a tábla
a) 3×3-as?
b) 8×8-as?
5.6
Bergengóciában a totó, a bajnokságnak
megfelelően csak 4 mérkőzést tartalmaz. Minden mérkőzés eredményére
háromféleképpen lehet tippelni: 1-gyel, 2-vel vagy X-szel. Egy szelvényen csak
egy tipposzlop van.
a) Hány szelvényt kell venni ahhoz, hogy
biztosan legyen telitalálatunk?
b) És ahhoz, hogy biztosan legyen olyan
szelvényünk, amely legalább 3 találatos?
5.7
A szenvedélyes játékosok már régóta
keresik az olyan nyerőesélyes tipprendszereket, úgynevezett totókulcsokat,
mint amilyet az 5.6 feladatban is kerestünk. Mégis, már "kicsinek"
tűnő esetekben sem ismeretes, hogy legkevesebb hány szelvény kell bizonyos
számú találat eléréséhez.
Az alábbi táblázat[2]
mutatja, hogy mit tudott a világ 1995-ben. n a mérkőzések számát jelöli,
r pedig azt mutatja, hogy legfeljebb hány találatot engedünk ki a
kezünkből. Az 5.6 feladat az n = 4, r =1 esetnek felel meg.
n/r |
1 |
2 |
3 |
1 |
1 |
|
|
2 |
3 |
1 |
|
3 |
5 |
3 |
1 |
4 |
9 |
3 |
3 |
5 |
27 |
8 |
3 |
6 |
63-73 |
12-17 |
6 |
7 |
150-186 |
26-34 |
7-12 |
8 |
393-486 |
52-81 |
13-27 |
9 |
1048-1356 |
128-219 |
25-54 |
10 |
2818-3645 |
323-558 |
57-108 |
11 |
7767-9477 |
729 |
115-729 |
12 |
21395-27702 |
1919-2187 |
282-729 |
13 |
59049 |
5062-6561 |
609-1215 |
5.8
a) Az 1, 2, 3, ... 16 számok közül kell
kitalálni egyet barkochba kérdésekkel. Legalább hány kérdésre van szükség?
b) És ha a kérdéseket előre le kell írni,
azaz a következő kérdés nem függhet az előzőre kapott választól?
5.9
Most is az 1, 2, 3, ...16 számok közül
kell kitalálni egyet barkochba kérdésekkel. Kérdéseinket előre le kell írni és
nincs befolyásunk arra, hogy a gondoló milyen sorrendben nézi és válaszolja meg
azokat.[3]
Hány
kérdéssel tudjuk biztosan kitalálni a gondolt számot, ha várhatóan egyszer
(legfeljebb egyszer) téves választ kapunk?
5.10
(Dienes Péter javaslata)
Hanyag Hugó az 1, 2, 3, ..., 16 számok egyikére gondolt. Egy-egy cetlire kell fölírni
kérdéseinket, s mind odaadni neki, majd amikor ráér egyszerre mindegyikre
válaszol fog. De lehet rá számítani, hogy az egyik választ elveszti mielőtt az
eljutna hozzánk. Legalább hány kérdésre van így szükség ahhoz, hogy kitaláljuk
a gondolt számot?
5.11
(Juhász Istvántól és Szegedy Balázstól is hallottam)
Egy kém az ellenséges ország televíziójánál dolgozik. Esténként alkalma van az adásba
kerülő 8×8-as fekete fehér tábla egyetlen mezőjének színét
megváltoztatni. Nem feltétlenül szükséges változtatnia. Sajnos sohasem tudja
előre, hogy milyen mintázatú lesz a 64 mező, amikor eléje kerül. Hányféle
információt tud így küldeni a TV-n keresztül?
6. "Ideális halmazok" – polinomkódok
6.1 - Négyzetminta Egy négyzet csúcsaiba egy-egy egész számot írtunk, majd mindegyik csúcs mellé még odaírtuk az abba a csúcsba írt számnak a szomszédos csúcsokba írt számokkal vett összegét. Hány páratlan szám lehet az így kapott nyolc szám között? Adjuk meg az összes lehetőséget!
6.2 - "Jó-30-as"
Az egész számok egy I30
részhalmazát "jó 30-as"-nak nevezzük, ha teljesülnek rá az alábbi
feltételek:
1. Ha h I30-ban van és n tetszőleges egész szám, akkor n·h
is I30-ban van.
2. Ha h1 és h2 is I30-ban van, akkor I30-ban van
h1 + h2 is.
3. A 30 benne van I30-ban.
Az egész számok halmazának hány "jó 30-as" részhalmaza van?
6.3 - "Ideális 101-es"
Ebben a feladatban a
természetes számok bizonyos részhalmazait keressük. A számokat mindig kettes
számrendszerben leírva képzeljük, illetve alább így is említjük őket. Két számot
nem a szokásos módon adunk össze, hanem kettes számrendszerbeli alakjuk
megfelelő jegyeit modulo 2, és átvitel nélkül adjuk össze (pld 1100110 + 10011
= 1110101).
A természetes számok
(pontosabban azok kettes számrendszerbeli alakjainak) egy I101
részhalmazát "ideális 101-es"-nek nevezzük, ha
1. Ha h I101-ben van, akkor h0 is I101-ben van; (h0
a h dupláját, tehát azt a számot jelöli, amelyet úgy kapunk, hogy h
mögé írunk egy 0-t)
2. Ha h és j is I101-ban van, akkor h +
j is ott van.
3. 101 is I101-ben van (itt 101 az
egy-nulla-egy számot, azaz az 5-öt és nem a százegyet jelenti).
a) Hány véges, "ideális
101-es" részhalmaza van a természetes számok halmazának?
b) Oldjuk meg az "ideális 101-es" feladatot 101 helyett mindenütt 1001-gyel!
6.4 - Hétszögminták
Ebben a feladatban egy
szabályos hétszög csúcsaira írunk 0-t vagy 1-et. Összesen 27=128
ilyen kitöltés van. A kitöltések egy I7 részhalmaza "7-szögre
ideális", ha
1. Ha h eleme I7 -nek, akkor h bármely (n·360°/7-kal
való) elforgatottja is I7-ben van.
2. Bármely két I7-beli kitöltés csúcsonként és mod 2 számított összege
is I7-ben van.
A kitöltéseknek hány "7-szögre ideális" részhalmaza van?
[1] Ennek a kódnak az alkalmazásával küldte a fényképeket a Mariner 10 szonda a Földre. A 64 sorozat 64 színnek felelt meg, egy sorozat egy képpont (pixel) színét határozta meg.
[2] Forrás: H. Hämäläinen, I. Honkala, S. Lytsin, P. Östergøard, Football Pools - A Game for Mathematicians, American Math. Monthly, August-Sept 1995, 579-588.
[3] Ezzel az "Előző válaszod igaz volt?" - típusú kérdéseket akarjuk kiszűrni. Tehát kérdés nem vonatkozhat a válaszok igazságtartalmára.